Monday, 31 December 2012

zaijian 2012, ni hao 2013

2012

Subhanallah...

Setahun sudah berlalu. Sepanjang tahun ini Allah memberi nafas untuk aku hidup terus mencari identiti sendiri. Apa tahun ini aku hidup sebagai hamba?

Nak kata tahun ini terlalu bermakna, tidak.

Nak kata tahun ini amat sia-sia, tidak juga

Biasa saja.

Huhh (kerut dahi) makin hari makin tua, aku masih belum mampu menggapai apa-apa yg layak dipersembahkan dihadapanNya.

'be extraordinary because ordinary is too crowded'

Aku memang rasa takda apa untuk dibangga, i am in ordinary state, it's too crowded dude.

Aku dikelilingi manusia-manusia super saiya dalam lapangan mereka.. aku ini memang bukan sesiapa...

This world make me feel nothing but Allah really make me feel something, Subhanallah...

Sepanjang tahun ini, Dia memilih aku untuk berada dalam taman syurgaNya di dunia, ohh bahagia (senyum sorang-sorang)

Walaupun aku masih lagi aku, sekurang-kurangnya aku diajar dan sedang belajar menjadi hambaNya. That's really something to be thankful of :')



Aku mungkin tidak punya apa untuk berbangga, tapi aku punya 1001 sebab untuk mengucap Alhamdulillah padaNya.

1001 tu terlalu sikit sebenarnya, kalau disenarai satu persatu nikmat kurniannya, ahhh walau sudah habis tinta, pengakhirannya tetap tiada, penyudahnya pasti aku akan tertunduk, malu untuk meminta lagi apa-apa daripadaNya.

(sengaja memilih angka 1001 utk penyedap kata saja, haha)

antaranya nikmatnya... jeng jeng jeng

Aku amat tersentuh sekali setiap kali melihat org sekeliling aku yg atheis, aku lahir punya agama. Andai seluruh dunia menghampakan aku, aku tahu aku masih ada Dia. Paper exam last week bole tahan mencabar woo.. org putih depan belakang aku muka merah tak tahu nak buat apa bila takde idea nak dicurah. Sebenarnya aku juga, tapi sekurang-kurangnya aq sedar ada kuasa yg mampu mengubah segalanya "Ya Allah, permudahkanlah, berilah ilham padaku." Bukankah islam itu satu anugerah.. alhamdulillah.. (senyum)

Tahun ini, lengkap empat musim aku merasa. Spring, Summer, Autumn, Winter... dari bunga berputik indah sampailah hanya tinggal ranting-ranting kering. Dari kulit aku normal sampailah kekeringan sampai kadang-kadang luka, aku merasa. Buat aku berfikir semula, aku bersyukur lahir di Malaysia. Alhamdulillah (senyum)

Tahun ini, kejap sihat, kejap sakit. Tapi tika ini masih bernafas bukan? Berapa banyak dosa sudah Allah gugurkan? Berapa banyak pula pahala dah kumpulkan? Ada sebab kenapa aku masih bernyawa~ Manusia memang sentiasa berdosa tapi selagi bernyawa, selagi matahari tak terbit sebelah barat, selagi itu masih ada masa..untuk bertaubat. Walaupun mungkin tak rajin beristighfar, masih Allah timpakan kesakitan,sakit-sakit itu aku harap menggugurkan dosa-dosa. Alhamdulillah untuk sakit-sakit itu.. (senyum)

2012 ini, dah berapa banyak silaturrahim terjalin, berapa kali ukhwah yang dibina retak? =='
Allah... kalau ada ukhwah yg ibarat belah menanti retak, itu ertinya hubungan dengan Allah juga sedang parah. Makanya, aku telah diajar dan belajar untuk bukannya semata-mata melihat salah orang lain sebaliknya menghadap cermin cuba memantulkan tahap iman sendiri. Untuk segala keperitan sepanjang mempertahankan hubungan, Alhamdulillah...(senyum)

Aku sekarang tahun satu degree, belajar tak semudah sebelum ini. Mestilah, sume nak senang aje, bukan hidup lah. Untuk segala kejayaan, kegagalan, ketegangan, kepenatan...yang mengajar aku untuk akhirnya kembali meletakkan tawakal hanya padaNya. Masa depan, kehidupan aku sudah ditentukan. Yakin apa sahaja keputusan itulah yang terbaik. Yakinlah usaha yg bersungguh-sungguh tak akan pernah disia-siakan. Kalau tidak di dunia, kita pasti akan teruja di mahsyar sana melihat bagaimana Allah menghisab usaha-usaha yang ikhlas keranaNya menjadi saham menuju ke syurga, insyaAllah.. Alhamdulillah...(senyumlah untuk segala penat lelah itu)



Ahhh...kalu mahu senarai semua memang 不可能 lahh....

Ini apa yang aku rasa, tapi bagi sesiapa saja, aku yakin sama, nikmatNya pasti tidak terkira juga.

Alhamdulillah itu perlu meniti setiap bibir manusia.

Sesusah mana sekalipun, kalau rakyat Palestin masih mampu tersenyum dan mengucap Alhamdulillah untuk keadaan mereka, apa pula alasan kita?



Kenang semula setiap susah dan keluh kesah tahun ini, apa ia mengatasi kasih sayang dan rahmatNya untuk kita?

Maka senyumlah, dan Alhamdulillah...

ps: kalau sujud syukur, lagi bagus weyhh~ =)

Selamat tahun baru masihi, zaijian 2012, ni hao 2013.. moga akan datang menjadi hambaNya yg lebih hoyeahh!! aminn

sedang dalam mode exam sebenanrnya, mohon doakan =)










Wednesday, 19 December 2012

tengok saja sudah tenang

Bismillah...

Dari dulu lagi aku ini  mmg agak animal lover (esp kucing)
Tak boleh tgk haiwan kene dera
Kebuluran tak dibagi makan
Dipukul, ditendang
Tak sampai hati aku



Sebab aku faham
Haiwan juga makhluk
Tidak punya akal, tapi punya perasaan
Perlu makanan, perlu belaian

Kadang-kadang bila hati ini mahu tenang
Bukan manusia yg aku cari
Tapi kucing-kucing yg selalu menghibur hati

Entah, aku pun heran..
Kenapa kadang kala haiwan lebih menenangkan
Manusia pula yg merunsingkan

Apa mungkin kerana haiwan tidak berdosa?
Ini aku memang tak pasti.
Yang pasti haiwan juga punya miracle tersendiri.

Tengok gelagat kucing tidur terlentang dengan tangan terjuntai
Sudah bisa membuat aku tersenyum
Apa lagi bila disuruh kejar guli yg berputar
Aduhh comelnyaa, bisa buat hati girang




MasyaAllah...masyaAllah
Tiada apa yg Allah cipta tanpa fungsi kan?
Kucing tidak boleh dimakan, jauh sekali utk ditunggang
Tapi makhluk ini istimewa sekali di mata nabi saw

Mungkinkah atas sebab yg sama?
Iaitu ketenangan.
Wallahualam

*berita sedih, RIP Tiger..tima ksasih pernah jadi penghibur hati sementara~



abstraknya rasa itu, hanya Allah yg tahu

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku tak tipu bila aku kata
Perasaan aku terhadap
Usrah dan tarbiyyah ini
Amat abstrak sekali
Rasa itu,
Letaknya di hati yg paling dasar, mungkin?
Aku saja mahu beri perbandingan begitu
Supaya kau tahu abstraknya perasaan itu
Jadi logiknya di situ...
Apa mungkin sesuatu yang begitu abstrak
Menjadi konkrit, hanya dengan
Menyusun 4-5 huruf menjadi perkataan
Menyusun 10-12 patah perkataan menjadi ayat?

Boleh saja aku buat begitu,
Aku mahu memberi apa yg kau mahu

Struggle juga aku mahu menyusun kata..

Pertama, aku memang susah mahu mengkonkritkan sesuatu yg abstrak
Itu bukan kepakaran aku
Kedua, dah boleh tahan lama duduk China
Bahasa Melayu aku memang agak entah ke mana-mana
(tapi x mungkin aku pakai hanzi tulis feedback ni ==')

Apa yg pasti, aku x akan nafi
Aku telah jatuh cinta pada tarbiyyah ini
Cumanya seperti org kata,
Lafaz saja tidak cukup
Mana amalnya...?

Iya, memang itu kuncinya kejayaan dunia tarbiyyah ini
Amal yg melahirkan iman dan takwa.

Dan itulah dia, yg masih aku mahu bina dan bina
Kerana
Hanya amal yg dapat melahirkan akhlak mulia, bicara yg bermakna.
Hanya amal yg dapat mendekatkan aku denganNya .

Kerana itu kakak naqibah yg aku sayangi lillah,

InsyaAllah, aku berjanji akan cuba yg terbaik utk berubah

Sebagai tanda sayang aku pada mu, ewaahh ;)

Dan nyata lebih atas dari tu,
akan aku cuba sebagai tanda cinta agungku padaNya

*akak naqibah x akan baca ini, jadi sekarang boleh start menulis di alam realiti. =D

Friday, 14 December 2012

Dan siapa boleh jamin, dia akan kembali?

Bismillahirrahmanirrahim...


Takda siapa pernah bilang
Ini akan jadi senang

Benar, once disentuh tarbiyyah
Kita akan jatuh sayang 
Ahhh... sayang sekali mahu melepaskan 
atau terlepas

Tapi mahu mengamalkan
Itu memang satu ujian
Mahu mengekalkan
Bersedialah berdepan jutaan halangan

Aku lebih sedih, setiap kali
aku jatuh
Aku sedar halangan sebenarnya 
ialah
Aku sendiri..
Bukan syaitonirrajim
Aku sendiri

Terlalu sayangkan jahiliyyah kau bukan?
Apa yg kau tahu, kita x boleh jadi hamba nafsu..
Kerana itu kau menjauhkan diri?
Lepas tu asyik memikir-mikir mana silapnya langkah ini?
Sampai bila kau mahu begini?

Allah telah memilih kau utk tahu,
Jangankan mahu tertunduk syukur,
Kau menolak pulak satu persatu,
Lepas tu asik memikir lagi,
Persimpangan mana harus kau pergi.

Ahhh sudahlahh..
Mengaku aja, kau dan jahiliyyah kau sedang bercinta.
Jangankan mahu campak jauh-jauh, kau sebenarnya tak pernah berniat
sungguh-sungguh mahu tinggalkan.

Jasad dan nafsu kau membenarkan apa yg kau sedang lakukan,
tapi hati kau,
hati kau tak pernah berhenti berdoa meminta dekat pada Rabbnya. .
kerana itu, rasa bersalah itu selalu menerpa.

Kalau hidayah itu boleh tibe2 datang, dia juga boleh tibe2 pergi.
Kau lupa, kisah pertama tarbiyyah kau?
Apa jasad kau meminta, atau expect dia akan hadir?

Tidak bukan? 
Bila-bila masa kau tak minta, dan tak expect, hidayah itu boleh pergi.


Dan siapa boleh jamin, dia akan kembali?

'agar Allah menghapuskan perbuatan mereka yg paling buruk yang pernah mereka lakukan dan memberi pahala kepada mereka dengan yg lebih baik daripada apa yg mereka jangkakan'  az-zumar:35

ini janji Allah utk mereka yg benar-benar meninggalkan jauh masa silam yg penuh jahiliyyah dan maksiat kpdNya. Tak mahu ke wahai diri yg sedang menulis entry?