Wednesday, 23 May 2012

Dengan lafaz,
Bismillahirrahmanirrahim...

Saya juga ingin katakan...

我也很爱你 <3

bagi hati dengan hati
menjadi saksi ketika ia bertaut
-Amirul mukminin Ali r.a-
:)

mood: rasa nak senyum sampai tembus langit :)))
alhamdulillah, kamu ialah nikmat daripada Allah, tahu?
dan saya bertuah terpilih memilikinya.


'Dua orang yang bersahabat, dari kedua-duanya, 
maka yang lebih mencintai dan setia terhadap
sahabatnya, itulah yang dicintai oleh Allah'
-quote-

p/s kita sama-sama berusaha menjadi yang dicintai Allah tu ;)

Tuesday, 22 May 2012








'islam yang tidak tersusun akan dikalahkan jahiliyyah yang tersusun'
-Amirul mukminin Ali r.a-

itulah yang berlaku, jahiliyyah aku begitu tersusun rapi, menewaskan islam aku yang berterabur 
sana-sini.
:'(
kerana itulah aku seperti apa yang dilihat hari ini,
akhirat luput,
dunia pun tercicir,
tak tertaksir orang-orang yang karam,
melampau-lampau dalam hiburan,
khayalan keterlaluan,
mampukah kita nak jawab
di hadapan Munkar dan Nakir nanti?


Monday, 14 May 2012

Bismillahirrahmanirrahim....

Cinta itu usianya lebih tua daripada dunia,
Kerana atas dasar cintalah,
Allah menciptakan dunia ini.

Yang menciptakan cinta itu
Ialah Dia, Allah
Jadi mahukah kamu percaya
Jika aku katakan,
Andai punya masalah perihal cinta
Kembalilah kepada penciptanya,
Pencipta kita.

Andai semua mengerti definisi cinta,
Cinta itu,
Luas tidak terhingga
Yang pastinya, tiada siapa
Dapat tandingi
Darjah cinta ,
Pencipta kita terhadap hambanya.

Lalu pantaskah
Kita mendahului nama lain
Sebagai pemilik cinta kita
Sebelum Allah sebagai
Yang pertama?
Tepuk dada tanya iman...

Andai semua mengerti
Definisi cinta,
Tiada seorang pun akan gugur
Melainkan gugurnya dia,
Tumpah darahnya,
Terhenti degup jantungnya,
Sebagai syuhada...

Andai semua mengerti definisi cinta...
Andai semua mengerti definisi cinta...

Saturday, 5 May 2012

Bismillahirrahmanirrahim....

Semalam ialah hari terindah minggu ini =) Alhamdulillah ya Allah...hati kembali basah ^^
Thnx a lot juga to Veeda...<3

Tadabbur surah Al-Jumuah mengingatkan kembali bahawa seruan Ilahi itu lebih penting dp mana-mana seruan di dunia ini.

'...Katakanlah, apa yg ada di sisi Allah itu lebih baik daripada hiburan dan barang-barang dagangan itu, dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.' (62:11)

InsyaAllah...cuba...cuba...lepas ni cuba x lewat-lewatkan solat utk urusan lain supaya nnti kat mahsyar Allah x lewat-lewatkan hisab kita...

satu lagi ayat yg cukup terkesan tertusuk dlm hati ni dalam-dalam mcm kene tusuk-tusuk dengan pisau yg memang paling tajam pastu diasah lagi pulak ialah ayat ni:

'perumpamaan orang yang diberi tugas membawa Taurat, kemudian mereka tidak membawanya (tidak mengamalkannya) adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Sangat buruk perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah. Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim' (62:5)

Ayat ni bukan semata-mata ditujukan kpd kaum yang diturunkan kitab Taurat saja, tapi sama juga dengan kaum yang telah diamanahkan Al-Quran kepadanya...Allah...tanya diri sendiri ni, betul kah kamu mengamalkan ilmu di dalam Al-Quran itu? betulkah kamu tidak tergolong dalam golongan yang diumpamakan seperti keldai itu? sobs :'( Para sahabat dahulu boleh diumpamakan seperti Al-Quran yang berjalan, tahu mengapa?

Kerana Al-Quran itu bukan sekadar dihafaz tapi tersemat indah dalam hati mereka dan dizahirkan pula melalui tingkah mulia, indah sungguh manusia yang hidupnya 100% dipandu Al-Quran, ayat-ayat cinta Allah, sepertinya setiap perbuatan mereka itu dipandu direct dari Allah~ :')

Aku? hafaz surah-surah pendek tu pun x berapa nak pass, mcm mana nak jadi Al Quran berjalan ni? mungkin langkah awalnya ialah berjalan bersama Al Quran kut~masih merangkak dalam tarbiyyah ni kena banyak bersabar, cuba sikit-sikit, yang penting ada usaha kan ^^... insyaAllah...cuba...cuba...emm...=)

******************************************************************************
Semalam happy sesangatt sebab dpt jumpe kwn baik (panda) =D Ya Allah 真可爱 <3 <3 <3
Tapi sedih jugak tengok haiwan-haiwan kat zoo tu mcm xde life jek, sunyi, terkurung, makan minum pun nampak mcm ala kadar jep...sorry la kalu teremo lebih bcos i m animal lover, x bole nengok haiwan terseksa sgt ni, memang la ade org kata 'dah dalam zoo memang la dikurung kalau tak bukan zoo lah namanya'

Ya, betul tapi ada kerr mana-mana perintah Allah sebut nak elak haiwan daripada pupus kurunglah ia, insyaAllah takde..Haiwan pupus sebab manusia rakus, rosakkan habitat diorang. Kalau habitat diorang tak kena kacau xde lah diorang mati pupus sampai kena buat zoo sebab nak elak kepupusan...Just imagine, kita yang kene letak dalam cermin, kurungan mcm tu, sebabnya ade spesies lain yang mengancam existance kita dalam dunia ni...kesian haiwan~ mereka pun (mereka bkn utk manusia jek ek, papelah =p) makhluk jugak, makhluk yg x pernah alpa bertasbih kepada Allah...=(

Naqibah sy ckp, sambil kami mkn pizza =p 'kita nampak mungkin haiwan-haiwan tu mcm tengah tidur, tapi mana tau sebenarnya diorang tengah bertasbih' hehe comell =)

'Apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi sentiasa bertasbih kepada Allah, Yang Menguasai sekalian alam, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana' (62:1)





p/s: semoga Fateh (kura-kura saya =)) sy pun rajin bertasbih, dan tuannya juga semoga lebih rajin bertasbih =)

May Allah bless